טבעות אבני חן -אמנות השיבוץ

תוכן עניינים

טבעות אבני חן - אומנות השיבוץ

טבעות אבני חן אותן אנו עונדים על אצבעותינו הם חלק בלתי נפרד מהתרבות שלנו. נראה שהטבעות היו כאן מאז ומעולם ובכן, הקביעה הזו כמעט מדויקת שכן לטבעות מכל הסוגים – היסטוריה קדומה ועשירה. קראו על התהליך שעברו הטבעות מערש הולדתן אי אז ועד היום. תוכלו להתעשר בידע על סוגי טבעות וכן כיצד משבצים טבעות אבני חן. טבעות אבני חן – כל מה שתמיד רציתם לדעת.

קצת היסטוריה

חלונות ראווה של חנויות תכשיטים אופנתיות קורצים לנו באלפי זהרורים של טבעות משובצות אבני חן אולם עם כל הכבוד לעיצוב המוקפד – מותגי העל בעולם התכשיטנות לא המציאו את הגלגל. לטבעות עם אבני חן עבר קדום ומפואר הנע לאורך כל שנות ההיסטוריה. נתחיל?

טבעות בתנ"ך

בתנ”ך מוזכרות טבעות במספר מקומות ביניהן: “וַנַּקְרֵב אֶת קָרְבַּן ה’ אִישׁ אֲשֶׁר מָצָא כְלִי זָהָב אֶצְעָדָה וְצָמִיד טַבַּעַת עָגִיל וְכוּמָז לְכַפֵּר עַל נַפְשֹׁתֵינוּ לִפְנֵי ה'” (ספר במדבר). בנוסף, מוזכרות במקומות שונים בתנ”ך גם טבעות חותם שנטבלו בצבע והודקו למסמך. כך הוטבעה צורת החותם הרצויה על פני פפירוס, קלף או נייר. החותמת היוותה אישור של תוכן המסמך על ידי החותם

טבעות אבני חן ביוון העתיקה

לא ממלכה כיוון תוותר על נוכחותו של התכשיט בעל המשמעות ואכן היסטוריונים מוצאים את הטבעת כתכשיט קישוט בסיסי ביוון העתיקה כאשר בתקופה ההלניסטית פיתחו היוונים שיטה לשיבוץ אבני קבושון כדגומת קרנליאן ונופך על לוח הטבעת.

טבעת כסמל גם כרומא

לאחר שיוון עשתה שימוש חיצוני בלבד בטבעות משובצות אבני חן, מחזירה רומא את כתר המעמד לטבעות שהיוו בתחומה סמל למעמד חברתי. בחלק מההיסטוריה הרומית הורשו לענוד טבעות זהב רק בני המעמד העליון כמו הפטריציים או האבירים אולם עם השנים עד למאה השלישית לספירה התרחב תחום טבעות הזהב כשכל אדם למעט המוגדרים כעבדים הורשו לענוד טבעת זהב בשטחי האימפריה הרומית.

סוגי טבעות אבני חן

בהיסטוריה של היקום ועד ימינו אנו פותחו, עוצבו ונענדו אינספור טבעות מסוגים שונים. חשבתם שעולם התכשיטנות מכיר טבעת אירוסין, טבעת נישואין ותו לא? הכירו מספר טבעות נוספות ששימשו במהלך ההיסטוריה וחלקן שימושיות ביותר גם במאה ה-21. טבעות כסמל:

  • טבעת אליפות – סוג טבעת זו מסמל ניצחון של קבוצה על פני קבוצה יריבה. נענדת על ידי חברי הקבוצה המנצחת כסמל גאווה מובהק.
    טבעת ריבון – טבעת המסמל ריבונות. נענדת על ידי הריבון במדינות שונות (המלך או המלכה).
  • טבעת מצב רוח – לא יעזור לכם להעמיד פני פוקר, הטבעת הזו תחשוף את מצב הרוח שלכם מבעד לסבר החתום. טבעת מצב רוח היא טבעת שמחליפה צבעים בהתאם לטמפרטורת הגוף של העונד אותה. (היזהרו לא לכעוס כשאתם עונדים אותה, היא עלולה להתלהט ולהסגיר את רחשי לבכם…).
  • טבעת קאלאדך – באירלנד טבעת זו מסמלת חברות.
    טבעת מחזור – בארה”ב אינכם צריכים להטריח את עצמכם ולהתעניין מהי שנת לימודיו של העומד מולכם. כל שתידרשו לעשות הוא להביט על אצבעות ידיו ולבחון את סוג הטבעת. טבעת מחזור הינה סמל שנתון של לימוד במוסד אקדמי בארה”ב.

אילו אבני חן נהוג לשלב בטבעות?

ידוע כי לכל אבן חן סגולות משלה. לפיכך, רבים בוחרים לרכוש טבעות יהלום מיוחדות כמו גם טבעות משובצות בשלל אבני חן. ניתן למנות בין אבני החן היוקרתיות לשיבוץ טבעות את הטבעות הבאות: אבן אמרלד, אבן רובי, אבם אוניקס, אבן לשם, אבן גראנט, אבן טופז, מורגנייט אבן ספיר ועוד.

אמנות השיבוץ

שיבוץ אבני חן בטבעות מתכת מסוגים שונים מחייב חיבור בין חומר נוקשה חסר גמישות למתכת רבה וניתנת להתכה. השוני בין צורפות לשיבוץ מתבטא בהבדל בין החומרים, כך שבעוד האבן היא גבישית ומוצקה, המתכת מאפשרת התכה ויצירה מחדש.


את שיבוץ אבני החן בטבעות יש לבצע בזהירות רבה תוך התאמה מרבית של המשטח לגודל ומהות האבן.

יש לוודא לפני השיבוץ כי משטח הטבעת מתאים לאבן, שישנה כמות מספקת של אבנים לשיבוץ (גם במקרה בו אבן קטנה תישבר) וכן חשוב לבדוק היטב כי האבנים שנקנו שלמות, איכותיות ומשקפות באופן הוגן את המחיר בו נקנו.

מהי תעודה גמולוגית?

אף אחד מאיתנו לא אוהב לרכוש חתול בשק. זה נכון בנוגע לקניית עכבר למחשב או כרית לספה בסלון ונכון הרבה יותר ברכישת טבעות יהלום. לא משנה אם אתם בוחרים טבעת אירוסין משובצת יהלומים לבת הזוג או שזו טבעת נישואין – לפני שאתם מגהצים את כרטיס האשראי על סכום של 4-5 ספרות – בקשו מהמוכר תעודה גמולוגית של המוצר.

תעודת גמולוגית הינה מסמך המתאר את תכונותיו של היהלום. הוא מעיד על רמתו ואיכותו ומספק מידע חשוב שתועד על פי בדיקת מעבדה מוסמכת.

כך שמלבד מראה הטבעת והמשקל שלה חשוב לוודא שהיא מגיעה עם תעודה גמולוגית חתומה בידי גמולוג מקצועי.

מאפייני היהלום

ידוע כי לכל אבן חן סגולות משלה. לפיכך, רבים בוחרים לרכוש טבעות יהלום מיוחדות כמו גם טבעות משובצות בשלל אבני חן. ניתן למנות בין אבני החן היוקרתיות לשיבוץ טבעות את הטבעות הבאות:
אבן אמרלד, אבן רובי, אבם אוניקס, אבן לשם, אבן גראנט, אבן טופז, מורגנייט אבן ספיר ועוד.

הסבר תכונה
משקל משקל יהלום כיום נמדד בקראט. משקל הקראט הנפוץ כיום ביהלומים הינו 0.1 גרם או חצי קראט.
צורה בהערכה הגמולוגית יתואר היהלום על פי צורתו המדויקת ומידותיו באופן מילולי.
נקיון כל פגם ביהלום מוריד בערכו. לעיתים הפגמים אינם נראים בעין רגילה ועל כן בדיקת מעבדה תחשוף נתון זה ולפיו ייקבע מחיר היהלום.
צבע לרוב, צבע היהלומים הינו שקוף אך ישנם יהלומים שלהם צבעים שונים. מקובל לדרג את צבע היהלום באותיות d-z כאשר רמת הצלילות מסומנת בסדר יורד. יהלומים רבים היום מדורגים בדרגות g ו-h כלומר, הם יהלומי איכות שלהם גוון קל.
סימטריה בתעודה תפורט רמת הסימטריה של האבן בהתאמה לפרטי החיתוך המדויקים.
תכונות נוספות הנבדקות בבדיקת מעבדה לצורך הנפקת תעודה גמולוגית הן: גודל לוח היהלום, עומק, פלורסנטיות, פוליש וחיתוך.

לליב - טבעות אבני חן מייצרים באהבה

חברת לליב מציעה לכם חוויית רכישה מרגשת של טבעות אבני חן יפהפיות ליקיריכם. החנות של לליב מספק חוויית קניה נעימה ואטרקטיבית כשהתכשיטים בקטלוג הינם המילה האחרונה באיכות, עיצוב וטרנד.
מוזמנים להזמין עבורכם טבעת משובצת בסטייל אחר ומיוחד לליב אתכם לאורך כל הדרך.

רוצים לעצב טבעת בעיצוב אישי?

אנחנו כאן בשבילכם! צרו איתנו קשר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *